söndag 6 februari 2011

Gröna hyresavtal

Att marknadsföra sitt företag som grönt verkar vara väldigt poppis och även fastighetsbolag har hoppat på den trenden. Ett exempel är Vasakronan som numer erbjuder sina hyresgäster en radda gröna tjänster, bland annat gröna hyresavtal.
Efter att ha sett en annons om dessa gröna hyresavtal började jag leta information på Vasakronans hemsida. Hittade en kortfattad pdf men för att få svar på mina frågor skickade jag även ett mail.


Här kommer först en liten sammanfattning över vad de gröna hyresavtalen innebär för hyresgästen:
- Hyresgästen ska, med hjälp av Vasakronan, sänka sin el- och värmeförbrukning
- Allt avfall ska sorteras
- Hyrasgästen får bara köpa el klassad som grön el enligt Naturskyddsföreningens kriterier för ”Bra miljöval”
- Vid eventuella renoveringar eller ombyggnader måste hyresgästen använda sig av material med så liten miljöpåverkan som möjligt
Vasakronans del av avtalet innefattar att dom hjälper till med en elkartläggning eller elrådgivning för varje hyresgäst.


Den information som jag fann på hemsidan då (24/1-11) var ganska otydlig och de synpunkter jag hade då var främst det faktum att hyresgästen skulle dela på vinsten av den sänkta energiförbrukningen med Vasakronan, i stället för att den helt tillföll hyresgästen. Jag var även intresserad av att veta vad Vasakronan gör för att leva som man lär och det var bland annat det jag frågade om i mailet.
Om man går in på Vasakronans hemsida idag har informationen utökats rejält. Man kan bland annat läsa om tjänster så som grön flytthjälp, grön service, grön bilpool osv. Läs gärna informationsbroschyren Gröna kontoret. Den och mycket mer hittar du här.


Och här kommer Vasakronans miljöchef Anna Denell:s svar på mitt mail:



Hej Hanna,
Tack för dina intressanta frågor. Här följer svaren:

Om Vasakronan eller hyresgästen av någon anledning inte skulle uppfylla sin del av kontraktet, vad sker då?
Det gröna hyresavtalet är en del av hyresavtalets samtliga villkor och är därmed juridiskt bindande för båda parter. Hyreslagstiftningen är dock mycket strängare än den allmänna avtalslagstiftningen och det är därför strikt reglerat vilka sanktionsmöjligheter som finns när en part inte lever upp till avtalets intentioner. Det är föga troligt att vi inte inte skulle leva upp till vår del av avtalet, men om vi inte skulle göra det har hyresgästen en teoretisk möjlighet att säga upp hyresavtalet till förverkande. Om hyresgästen inte uppfyller sin del av kravet är det inte sannolikt att det i en prövning skulle vara en skälig grund till uppsägning, däremot borde vi kunna dra in de fördelar kunden åtnjutit av det gröna avtalet. Tex återbetalningen av delar av energikostnaden.


Vad tjänar man som hyresgäst på ett grönt hyreskontrakt rent kostnadsmässigt?
Vinsten av sänkt värme- och elförbukning delas mellan Vasakronan och hyresgästen, men hur räknas denna vinst ut? Delas vinsten hälften hälften eller vilka förhållanden gäller?
Det beror på hur avtalet är konstruerat från början (om du är kund sedan tidigare). Det vanliga är att man blir erbjuden en kostnadsfri elkartläggning. Kartläggningen leder ofta till en minskning av elenergianvändningen hos kunden på 10-15%, utan att några investeringar görs, dvs det uppnås genom rena beteende- och handhavandeförändringar. Hyresgästerna betalar alltid elen själva (många gånger har de egna abonnemang). Det gör att 100% av dessa besparingar tillfaller kunderna.
Utöver det får man även del av den besparing som uppnås på värme-, kyl- och fastighetselsidan. Många gånger går det inte att mäta individuellt för varje kund, så man får ett schablonmässigt avdrag. Andemeningen är att den besparingen fördelas lika mellan oss och kunderna. Vi arbetar på vår kant med att optimera husen så långt det bara går rent tekniskt och kundens bidrag är att göra vissa smärre avkall på de komfortkrav de ställer, tex vad avser temperatur inomhus sommartid.


Betalas värmekostnaderna även i "vanliga" fall av varje separat hyresgäst?
Det varierar mycket. Dels är det inte tekniskt möjligt med individuell mätning i alla hus. Dels kan de affärsmässiga uppgörelserna i varje kontrakt variera ngt. Det förekommer att vi har ”varmhyra” dvs att kostnaden för värme ingår i hyran. Det vanligaste är dock att kunden har kallhyra och betalar extra för värme, ibland den faktiska kostnaden (då det går att mäta) och ibland en schablonmässig kostnad baserad på vad huset drar.


I informationsbladet står även att eventuella energibesparande investeringar ska hyresgästen själv stå för och det är då hyresgästen som får ta del av den vinst dessa investeringar genererar. Hur separeras den energinbesparing som sker till följd av en eventuell investering från den totala energibesparingen?
Lite dåligt formulerat av oss kanske, eller ryckt ur sitt sammanhang. Denna text avser de eventuella investeringar som föreslås som ett resultat av elkartläggningen som görs i kundens lokal. Eftersom 100% av de besparingar som uppnås tillfaller kunden är det också upp till kunderna att avgöra om de vill investera eller inte. Många gånger så är det mindre åtgärder som tex ny mer energieffektiv utrustning.


I alla hus följer vi upp värme- kyl och elnergianvändning (som delas upp i ev hyresgästel om de uinte har egna abonnemang och fastighetsel, tex el till pumpar, ventilation, hissar, allmänbelysning etc). Vi investerar kontinuerligt i ny teknik och utrustning som resulterar i en totalt sett minskad energianvändning för husets funktion. Genom att teckna gröna avtal med våra kunder tror vi att vi kan snabba på minskningen genom att vi får del av de beteendeberoende minskningarna samt att det även leder till minskad elenergianvändning inne på våra kunders kontor.


Vasakronan använder enbart el märkt ”Bra miljöval” enligt naturskyddsföreningen. Elen består till 75% av vatten-, 15% vind- och 10% biokraft.


Vid våra egna ny- om- och tillbyggnader använder vi oss bara av material som får klassningen rekommenderas i ”Byggvarubedömingen” som är ett oberoende bedömningssystem för byggmaterial. Det förekommer att våra kunder bygger om själva. De kunder som tecknar ett grönt hyresavtal förbinder sig att uppfylla våra hårt ställda materialkrav i sina ev egna ombyggnationer.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!
Vänliga hälsnignar
Anna Denell 
Anna Denell, Vasakronan AB
Miljöchef
Sveavägen 167, Box 30074, 104 25, Stockholm 
anna.denell@vasakronan.se



Tanken är fin men når dom hela vägen? Vad tycker ni?
/Hanna


www.vasakronan.se
http://www.vasakronan.se/sv/Kontorskunskap/Det-grona-kontoret/sektion/Gront-hyresavtal/

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig fattat vitsen med att miljöklassa ett hyresavtal. Det känns som att det är vasakronan som blir den stora vinnaren här som kan fortsätta hyra ut sina sunkiga (energimässigt) kåkar, genom att förvirra med ordet grön. Genom att få hyresgästen att acceptera ett sämre inomhusklimat med dessa avtal gör man en ekonomisk vinst då man minskar mängden köpt värme/kyla. Nej, börja med en ordentlig energiklassning av byggnader likt den energiklassning av vitvaror. Då kan hyresgäster som vill profilera sig som ”gröna” välja energieffektiva lokaler istället för ett grönt hyresavtal som inte betyder ett skvatt. Men de seriöst gröna/medvetna kan ju alltid se sig om efter en LEED byggnad med platinumnivå, där kan vi börja snacka energi/miljö/hållbar utveckling.

    SvaraRadera
  2. Jag håller, bitvis, med! Det är verkligen ingen välgörenhet de sysslar med, även om man lätt tror det. Även källsortering är ju något som Vasakronan spar pengar på, då sorterade sopor kostar mindre än osorterade.
    Dock kan jag tänka att det ändå kan vara ett bra sätt att få personer som annars inte hade tänkt i dessa banor att reflektera kring (och förhoppningsvis ändra) sina vanor.
    Men som sagt, de redan engagerade förstår förhoppningsvis att mycket av dessa åtgärder gör man lätt själv, oavsett färg på hyreskontraktet.
    Vad är en LEED-byggnad?

    SvaraRadera