lördag 12 februari 2011

IKEA goes källsortering

Jag fick en trevlig överraskning i min mejlkorg för några dagar sedan. Jag prenummererar på nyhetsbrevet från IKEA som den här gången handlar om återvinning! De hälsar att man är välkommen på återvinningsdag på varuhuset Kungens Kurva och att man numera kan lämna in sina gamla monteringsnycklar som ska lämnas till återvinning (Eller kanske direkt återanvändning?) Även fast jag är ett stort fan av IKEA, dit man kan åka och komma hem med många nödvändiga saker utan att spendera mycket pengar, är det kanske inte direkt det förtag jag förknippar med miljötänk. Tanken med otroligt (ologiskt?) billiga möbler tycker jag faktiskt uppmuntrar till slit-och-släng-tänk och är egentligen inte särskilt hållbar. Men jag måste ändå erkänna att alla steg som tas för att återvinning ska bli en del av vardagen är bra steg, särskilt när det är stora företag som tar dem. IKEA kan ju verkligen påverka så enormt många över hela världen, och återvinning är ju så otroligt viktigt!

Jag kan ibland känna en attityd hos människor som säger att det bara är torrisar och naturbesatta hippies som återvinner, att det är något lamt och töntigt över det. Det är en bild vi måste sudda bort! Att sortera metall från plast och papper från glas är coolt! Vi måste ta vara på resurserna vi har och återanvända och återvinna så mycket vi kan! We can do it! Heja oss!
Man måste kanske inte köpa IKEAS speciella källsorteringshinkar för att källsortera, men man kan i alla fall använda deras ettiketter! Ladda ner dem här! Och här!




3 kommentarer:

  1. Det egentliga problemet är väl inte att vi måste källsortera mer, utan snarare "konsumera" mindre. I en ekonomi där den cykliska konsumptionen måste maximeras för att generera vinst från produktionen av varor ger ökad återvinningsmöjlighet en anledning att förbruka mer varor. Att vi kan återvinna en produkt, och att det finns pengar att tjäna på att låta konsumenter göra det, kan nog betyda att vi gasar på slit-och-släng mentaliteten ytterligare.

    Om man ser ikeas förslag från ett systemperspektiv, vad blir den totala effekten av att konsumenter måste transportera sig till varuhuset istället för återvinningsstationen? Vad hade det rent av varit mer fördelaktigt ur miljösynpunkt?

    SvaraRadera
  2. Listentoearth: Jag håller helt med om att vi måste konsumera mindre varor. Mänskligheten är väl uppe i en maximal konsumtion idagsläget som inte är hållbart alls! Förbannade prylfixering! Var den kommer ifrån är värt sitt eget inlägg.. Som jag skrev i texten tycker jag IKEA inte är främst på den punkten, och konstigt skulle det vara att ett företag som tjänar på att folk handlar möbler och andra detaljvaror vill att man ska konsumera mindre.

    Min främsta poäng med detta inlägg var snarare att mycket av det avfall vi skapar i vanliga hushåll är ett gigantiskt resursslöseri om vi inte sorterade avfallet och tillät det att användas igen. Även om man konsumerar mindre saker så finns det alltid varor vi kommer behöva införskaffa, exempelvis mat och kläder och förbrukningsmaterial. Emballage och trasiga ting (som ej kan användas eller lagas) bör tas till vara på, och jag tror att IKEA tar ett väldigt bra steg när de går ut med sitt "källsorteringstänk".

    Jag tycker kanske inte heller det är nödvändigt att åka ut till varuhuset och inhandla de hinkar som IKEA designat i detta syfte, utan hoppas snarare att man inser poängen med att återvinna saker.

    Tack för kommentaren!

    SvaraRadera
  3. Dyrt är inte lika med kvalité och billigt är inte alltid lika med dåligt.IKEA möjliggör slit och släng för att de är billiga, men samtidigt möjliggör de att inte bara rika människor kan ha möbler av bra kvalité. Vilket jag tycker är bra.

    Självklart måste vi konsumera mindre. Konsumtion har ersatt religion. Vi arbetar mer så vi kan konsumera mer. Denna inställning måste förändras, och jag är rädd att det kommer att ta tid. Men i bistra tider kanske vi inte har råd med vårat rådande konsumtionsmönster. I och med höjda oljepriser kommer allt bli dyrare, så kanske kommer vi bli tvungna att konsumera mindre.

    En annan viktig sak som jag tycker att du tar upp Klara är att attityden måste förändras när det gäller återvinning(och mycket annat). Det måste bli folkligt att återvinna!!

    SvaraRadera