måndag 7 mars 2011

Den omöjliga hamstern

Snubblade över en ganska komisk men illustrativ kortfilm som definitivt är sevärd (marsvinsmänniska som jag är så fattade jag tycke direkt!) . Den vill illustrera människornas konsumtion; hur den bara ökar och ökar, trots att jordens resurser omöjligen kan motsvara dessa krav. Var slutar vi då? Filmen kommer från organisationen Nef, New Economics Foundation, och vill uppmärksamma en rapport som kom ut i januari förra året, Groth isn't possible.

Att konsumera mindre är något som dagens samhälle inte gärna vill uppmuntra. Ekonomin är uppbyggd på att vi ska köpa och sälja produkter och tjänster och om vi slutar med det, kan man räkna med massarbetslöshet, fattigdom och ökad kriminalitet.

En gång hörde jag talas om en idé som handlade om ett bytessamhälle. Inga pengar, utan snarare utbyten av tjänster. "Jag syr ett par byxor till dig om du lagar mitt tak" och kanske "Om du kommer hem till mig och tvättar så får du äta middag med oss". Byteshandel kan ske mellan kontinenter, mellan städer, mellan grannar. Jag gillar tanken, och även fast jag inte har någon ekonomisk utbildning tror jag man kan utveckla den tills man får en plan som teoretiskt sett skulle kunna följas. Vad tror ni?

Se filmen på http://impossiblehamster.org/

En ensam hamster som flyger runt i rymden


Vill också tipsa om den här boken; Köp inte den här boken: mitt år med köpstopp, som handlar om en kvinnas år när han bara handlar det absolut nödvändigaste. Den finns säkert på biblioteket :-)


Skrivet av Klara

1 kommentar:

  1. oh, den här filmen visade de för oss på hållbar utveckling-kursen :D

    SvaraRadera